Lilianna Krych
Dyrygentka, urodzona w 1986 roku. Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną.

W 2016 roku debiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień“ prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“. Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravska Banda, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od października 2017 i z którym regularnie koncertuje i nagrywa płyty.

Jako dyrygentka współpracowała z Teatrem Pieśń z Kozła z Wrocławia, biorąc udział w spektaklach takich jak „Return to the Voice“ czy „Hamlet“ (m. in. Podczas tournée w Chinach i Rumunii). W sezonie 2016-2017 prowadziła Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, a obecnie pełni taką rolę w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie dyryguje również koncertami i spektaklami. W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha.

Była współtwórczynią niezależnego wystawienia opery „Gwałt na Lukrecji“ B.Brittena. Dyrygowała operami, m.in.: „Orlando Paladino“ J.Haydna, „Don Giovanni“ i „Bastien und Bastienne“ W.A.Mozarta, „Cyrulik Sewilski“G. Rossiniego.

W latach 2009-2018 artystycznie i dyrygencko dowodziła Chórem Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizowała projekty krajowe i międzynarodowe, warsztaty, koncerty i nagrania. W latach 2010-2014 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku.

Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Wcześniej na tej samej Uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego podczas kursów mistrzowskich. Współpracowała z Filharmonią Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską. Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadząc m. in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie czy warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.