M.M.M. – zakończył się pierwszy etap programu
Na przełomie maja i czerwca odbyła się pierwsza część szkoleń programu M.M.M. Przez pięć tygodni uczestnicy sześciu ścieżek tematycznych (modułów) spotykali się regularnie na zajęciach prowadzonych w czasie rzeczywistym przez tutorów z całego świata.
W każdym module zwracano uwagę na rolę świadomości i wiedzy, specyfikę pracy każdego z ogniw w procesie twórczym i produkcji wydarzeń.
Odbyło się 35 spotkań w formie webinariów, podczas których łączono się z ekspertami z różnych stref czasowych, od zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych poprzez Islandię, Wielką Brytanię, Szwajcarię, Francję, Niemcy, Polskę, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, po Wietnam i Tajwan.
Moduł EDUKACJA MUZYCZNA poświęcony był wzorcowym międzynarodowym praktykom z zakresu nauki gry na instrumencie i pracy w grupie, kształcenia słuchu oraz rozwoju publiczności od najmłodszych lat do wieku senioralnego. O swoich projektach i doświadczeniach opowiadali: Annika Kukkonen z Filharmonii Helsińskiej i Tuula Jukola Nuorteva z Fińskiej Opery Narodowej, prof. Julian Lloyd-Webber (Wielka Brytania) i Ron Davis (Szwecja).
W module ARTIST MANAGEMENT poruszano kwestie komunikacji na linii artysta menadżer dyrektor artystyczny instytucji, relacji menadżerów z dyrektorami artystycznymi festiwali muzycznych i sal koncertowych, budowania długotrwałych kontaktów, specyfiki rynku muzycznego w różnych rejonach świata (ze szczególną uwagą przypatrywano się fenomenowi krajów, w których koncerty muzyki klasycznej przyciągają głównie młodą publiczność), hybrydyzacji branży i samego zawodu menadżera muzycznego, problemów kontraktowania, negocjowania i praw autorskich. W tym module krąg ekspercki tworzyli: Grzegorz Kotow, Lydia Kuo (Dyrektor, Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Tajwan), Florian Riem (Sekretarz Generalny Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych), Oliverem Wille (Dyrektor Artystyczny, Sommerliche Musiktage Hitzacker, Przewodniczący Jury German Music Competition), Stanisław Suchora, Monika Pasiecznik, Sebastian Jóźwiak (wydawca, menadżer, producent muzyczny), Martin Malmgreen ekspert w zakresie negocjowaniu umów międzynarodowych.
Moduł TEAM MANAGEMENT poświęcony był zarządzaniu energią w zespole, problemom przepracowania i wypalenia zawodowego, kwestiom komunikacji (od programu do koncertu, ustalaniu składów i organizacji przebiegu prób), wyzwaniom stojącym przed młodymi dyrygentami współpracującymi z międzynarodowymi orkiestrami, zarządzaniem kryzysem i sposobami radzenia sobie przez instytucje z wyzwaniami związanymi z pandemią. W tym module uważnie słuchano wypowiedzi Xoana Castineiry (Fundacja J.S. Bacha St. Gallen), Lilianny Krych, Rune Bergmanna i Marii Sydor (Filharmonia w Szczecinie), Macieja Żółtowskiego (Oneonta, NY) i Łukasza Borowicza (Filharmonia Poznańska).
Wprowadzeniem do modułu ART CURATION był wykład Stanisława Rukszy o roli kuratora i doświadczeniu kuratorskim. Temat kontynuował krytyk sztuki z Los Angeles Andrew Berardini. Wiedza i doświadczeniami dzielili się: Marianna Dobkowska (CSW w Warszawie), Anna Kobierska, Anna Marjankowska, Bartek Buczek, Nguyễn Quốc Thành.
Moduł SOUND rozpoczął się od studium przypadku: prof. Joanna Napieralska zaprojektowała dźwięk zainspirowana kręconymi schodami w holu Filharmonii w Szczecinie. W kolejnych webinarach eksperci poruszali zagadnienia sound design w nagłośnieniu (dr Jarosław Regulski), planowania pracy i konfiguracji miksera do realizacji koncertu na żywo i do nagrania (Erik Valderhaug), nagłośnienia muzyki wspomaganej komputerowo (dr Wojciech Błażejczyk), techniki mikrofonizacji (prof. Krzysztof Kuraszkiewicz), złożoności struktury form fonograficznych (Michał Szostakowski), dźwięku i VR, mastering nagrania muzyki na potrzeby streamingu w Internecie (Przemysław Danowski), kwestii dźwięku w instalacjach interaktywnych i archiwizacja (Dorota Błaszczak).
Artystyczne aspekty reżyserii świateł, inspiracje i referencje reżysera światła, budowanie emocjonalności i dramaturgii światłem, negocjowanie warunków i współpraa z zespołem artystycznym, zastosowanie nowych technologii i wpływ pandemii na przyspieszony rozwój technologii i powstawanie nowych hybrydowych form wydarzeń to tematy poruszane w ramach modułu LIGHT & MULTIMEDIA. Wzięły w nim udział reżyserki świateł: Felice Ross, Ellen Ruge, Katarzyna Łuszczyk. Ewa Krasucka skupiła się na problemie rejestrowania i utrwalania wydarzenia scenicznego w dobie streamingów. Paweł ‘Spider’ Pająk mówił o tworzeniu świetlnej oprawy koncertów, a także o roli reżysera (creative director) i producenta kreatywnego (creative producer) w etapach powstawania koncepcji, projektowania, produkcji oraz realizacji wydarzeń.
M.M.M. w liczbach
• wpłynęło 600 zgłoszeń z 40 krajów
• odbyło się 6 modułów tematycznych
• 7 Masterclass
• 100 godzin materiałów audiowizualnych
• 30 spotkań na żywo
• 60 godzin wiedzy eksperckiej w towarzystwie 40 tutorów z całego świata i 170 uczestników zajęć online
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej mmmproject.eu.
Projekt, dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, zapewnia możliwość współtworzenia wydarzeń artystycznych, w tym: Music.Design.Form Festival, International Lutoslawski Youth Orchestra, Fjord Cadenza Festival oraz programu wystawienniczego Galerii Poziom 4.
W każdym module zwracano uwagę na rolę świadomości i wiedzy, specyfikę pracy każdego z ogniw w procesie twórczym i produkcji wydarzeń.
Odbyło się 35 spotkań w formie webinariów, podczas których łączono się z ekspertami z różnych stref czasowych, od zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych poprzez Islandię, Wielką Brytanię, Szwajcarię, Francję, Niemcy, Polskę, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, po Wietnam i Tajwan.
W ciągu ponad 70 godzin spotkań online padło wiele ciekawych pytań na tematy dotyczące wyzwań stojących przed menadżerami kultury w zakresie efektywnego zarządzania, pracy zespołowej i świadomego włączania publiczności w kreację wydarzeń.
Moduł EDUKACJA MUZYCZNA poświęcony był wzorcowym międzynarodowym praktykom z zakresu nauki gry na instrumencie i pracy w grupie, kształcenia słuchu oraz rozwoju publiczności od najmłodszych lat do wieku senioralnego. O swoich projektach i doświadczeniach opowiadali: Annika Kukkonen z Filharmonii Helsińskiej i Tuula Jukola Nuorteva z Fińskiej Opery Narodowej, prof. Julian Lloyd-Webber (Wielka Brytania) i Ron Davis (Szwecja).
W module ARTIST MANAGEMENT poruszano kwestie komunikacji na linii artysta menadżer dyrektor artystyczny instytucji, relacji menadżerów z dyrektorami artystycznymi festiwali muzycznych i sal koncertowych, budowania długotrwałych kontaktów, specyfiki rynku muzycznego w różnych rejonach świata (ze szczególną uwagą przypatrywano się fenomenowi krajów, w których koncerty muzyki klasycznej przyciągają głównie młodą publiczność), hybrydyzacji branży i samego zawodu menadżera muzycznego, problemów kontraktowania, negocjowania i praw autorskich. W tym module krąg ekspercki tworzyli: Grzegorz Kotow, Lydia Kuo (Dyrektor, Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Tajwan), Florian Riem (Sekretarz Generalny Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych), Oliverem Wille (Dyrektor Artystyczny, Sommerliche Musiktage Hitzacker, Przewodniczący Jury German Music Competition), Stanisław Suchora, Monika Pasiecznik, Sebastian Jóźwiak (wydawca, menadżer, producent muzyczny), Martin Malmgreen ekspert w zakresie negocjowaniu umów międzynarodowych.
Moduł TEAM MANAGEMENT poświęcony był zarządzaniu energią w zespole, problemom przepracowania i wypalenia zawodowego, kwestiom komunikacji (od programu do koncertu, ustalaniu składów i organizacji przebiegu prób), wyzwaniom stojącym przed młodymi dyrygentami współpracującymi z międzynarodowymi orkiestrami, zarządzaniem kryzysem i sposobami radzenia sobie przez instytucje z wyzwaniami związanymi z pandemią. W tym module uważnie słuchano wypowiedzi Xoana Castineiry (Fundacja J.S. Bacha St. Gallen), Lilianny Krych, Rune Bergmanna i Marii Sydor (Filharmonia w Szczecinie), Macieja Żółtowskiego (Oneonta, NY) i Łukasza Borowicza (Filharmonia Poznańska).
Wprowadzeniem do modułu ART CURATION był wykład Stanisława Rukszy o roli kuratora i doświadczeniu kuratorskim. Temat kontynuował krytyk sztuki z Los Angeles Andrew Berardini. Wiedza i doświadczeniami dzielili się: Marianna Dobkowska (CSW w Warszawie), Anna Kobierska, Anna Marjankowska, Bartek Buczek, Nguyễn Quốc Thành.
Moduł SOUND rozpoczął się od studium przypadku: prof. Joanna Napieralska zaprojektowała dźwięk zainspirowana kręconymi schodami w holu Filharmonii w Szczecinie. W kolejnych webinarach eksperci poruszali zagadnienia sound design w nagłośnieniu (dr Jarosław Regulski), planowania pracy i konfiguracji miksera do realizacji koncertu na żywo i do nagrania (Erik Valderhaug), nagłośnienia muzyki wspomaganej komputerowo (dr Wojciech Błażejczyk), techniki mikrofonizacji (prof. Krzysztof Kuraszkiewicz), złożoności struktury form fonograficznych (Michał Szostakowski), dźwięku i VR, mastering nagrania muzyki na potrzeby streamingu w Internecie (Przemysław Danowski), kwestii dźwięku w instalacjach interaktywnych i archiwizacja (Dorota Błaszczak).
Artystyczne aspekty reżyserii świateł, inspiracje i referencje reżysera światła, budowanie emocjonalności i dramaturgii światłem, negocjowanie warunków i współpraa z zespołem artystycznym, zastosowanie nowych technologii i wpływ pandemii na przyspieszony rozwój technologii i powstawanie nowych hybrydowych form wydarzeń to tematy poruszane w ramach modułu LIGHT & MULTIMEDIA. Wzięły w nim udział reżyserki świateł: Felice Ross, Ellen Ruge, Katarzyna Łuszczyk. Ewa Krasucka skupiła się na problemie rejestrowania i utrwalania wydarzenia scenicznego w dobie streamingów. Paweł ‘Spider’ Pająk mówił o tworzeniu świetlnej oprawy koncertów, a także o roli reżysera (creative director) i producenta kreatywnego (creative producer) w etapach powstawania koncepcji, projektowania, produkcji oraz realizacji wydarzeń.
M.M.M. w liczbach
• wpłynęło 600 zgłoszeń z 40 krajów
• odbyło się 6 modułów tematycznych
• 7 Masterclass
• 100 godzin materiałów audiowizualnych
• 30 spotkań na żywo
• 60 godzin wiedzy eksperckiej w towarzystwie 40 tutorów z całego świata i 170 uczestników zajęć online
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej mmmproject.eu.
Projekt, dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, zapewnia możliwość współtworzenia wydarzeń artystycznych, w tym: Music.Design.Form Festival, International Lutoslawski Youth Orchestra, Fjord Cadenza Festival oraz programu wystawienniczego Galerii Poziom 4.